چیدمان و دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

موضوع چیدمان خانه علی الخصوص هال بیشتر اوقات جز دغدغه اصلی صاحبخانه ها میباشد.چرا که بیشتر از همه به چشم می آید و هر بیننده ای به محض ورود به خانه با آن روبرو شده و بر اساس آن قضاوتهایی راجع به کل خانه و چه بسا سلیقه صاحبخانه می نماید.لذا توجه به آن اهیمت ویژه ای دارد که در این مقاله به معرفی انواع هال و روش ها و تکنیک های چیدمان آن میپدازیم.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

به طور کلی میتوان به لحاظ شکل هندسی هال را به سه دسته هال های مربعی شکل،مستطیل شکل و ال شکل تقسیم کرد که هرکدام از این هال ها چیدمان مخصوص خود را دارند و با در نظر گرفتن شرایطی اقدام به چیدمان آنها کرد.دقت نمایید که علاوه بر شکل هال فاکتور هایی نظیر سبک چیدمان منزل،سلیقه افراد خانواده،کوچک یا بزرگ بودن فضا،نوع مبلمان موجود و کاربری مورد استفاده فضا نیز در چیدمان هال نقش دارند که در زیر به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

هال های مستطیل شکل:

هال های مستطیل شکل به لحاظ عرض هال و کشیدگی هال با یکدیگر تفاوت میکند.هنگامی که عرض هال کم است پیشنهاد میکنیم از مبل های ال شکل استفاده کنید و پشت مبل ها را به دیوار بچسبانید.چنانچه مبل های دیگر انتخاب شماست سعی کنید با توجه به فضای موجود تعداد مبل ها را سفارش دهید.شاید یک کاناپه دونفره به همراه دو عدد مبل تک جوابگوی نیازتان باشد.در این صورت سراغ ست ها نروید و خودتان برای تعداد مبل ها تصمیم بگیرید.

 

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

در هال های مستطیل شکل با عرض کم درصورتی که تمایلی به چسباندن مبل به دیوار ندارید به اندازه حداقل 80 سانت فضای رفت و آمد پشت مبل ها در نظر بگیرید.در غیر اینصورت تردد از لابلای مبل ها باعث آشفتگی و بی نظمی خواهد شد.

اگر هال مستطیل شکل و کشیده باشد باید تصمیم بگیرید که میخواهید چه فضاهایی با چه کاربری هایی داشته باشید.میتوانید یکی از سه شکل زیر را انتخاب کنید

نشیمن+ غذا خوری

این حالت برای مواردی است که هم هال و هم آشپزخانه شما کوچک بوده و فضای غذا خوری برای افراد خانواده در آشپزخانه موجود نیست.

پیشنهاد میشود برای این هال ها مبلمان نیمه راحتی را انتخاب کنید چرا که قرار است روی این مبل ها هم گفتگو و دورهمی خانوادگی داشته باشید و هم به پذیرایی از مهمان ها بپردازید.اگر عرض هال شما بیش از حد کم است میتوانید به جای میز جلو مبلی از میز های عسلی کنار صندلی برای پذیرایی استفاده کنید تا در مواقع غیر ضروری میز ها را به کنار مبل انتقال دهید و از شلوغی فضا کم شود.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

نشیمن+  پذیرایی

درصورتی که در آشپزخانه فضای کافی برای غذاخوری افراد خانواده وجود دارد و هال شما کشیدگی نسبتا مناسبی دارد پیشنهاد میشود از این ترکیب استفاده کنید.میتوانید مرز بین نشیمن و پذیرایی را با تعریف دو نقطه کانونی متفاوت برای هر یک یا با ساتفاده از فرش های هر محدوده  یا رنگبندی مبلمان و دیوار ها و یا نوع کاغذ دیواری تفکیک کنید.این ترفند باعث میشود در حین حفظ وحدت هال فضاها به خوبی تفکیک شده و نیازی به تعریف حائل بین هال و پذیرایی نباشد.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

 

نشیمن+ غذا خوری + پذیرایی

زمانی که هالی مستطیل شکل با کشیدگی زیاد دارید این ترکیب میتواند پیشنهادی ایده آل برای هالتان باشد.ترتیب قرار گیری این سه بخش در کنار یکدیگر بستگی به قرار گیری آشپزخانه و در ورودی و اتاق ها دارد.غذا خوری حتی الامکان نزدیک آشپزخانه و نشیمن باید به اتاق خواب ها نزدیک باشد.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

هال های ال شکل:

در اکثر مواقع چیدمان در این نوع هال ها یک چالش حقیقی برای صاحبخانه ها میبشاد.سردرگمی برای انتخاب موقعیت مبل ها،میز تلیویزیون،میز ناهار خوری و طرز چیدمان آنها ممکن است کار را برایتان سخت کند.در اینجا به نکاتی اشاره میکنیم که چیدمان در حال های ال شکل را برایتان ساده تر می کند.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

اگر فضای نشیمن خانه شما ال شکل است و در عین حال از مساحت قابل توجهی برخوردار است، میتوانید نشیمن خانه را به سه کاربری اختصاص دهید: فضایی برای مبلمان رسمی، فضایی برای مبلمان راحتی و تماشای تلویزیون و در آخر بخشی از خانه برای فضای نشیمن!

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

در چنین شرایطی باید نکات لازم برای تفکیک فضایی دو بخش از فضای نشیمن که در ضلع بزرگتر خانه قرار دارند رعایت شود. برای این کار راه حل های زیر وجود دارد:

 

-مبلمان را پشت به فضای مجاور بچینید.

 

-از قفسه های دکوری بین دو فضا استفاده کنید.

 

-به کمک کف فرش گلیم و زیراندازها مرز میان فضا را به نمایش بگذارید.

 

از گلدان ها، مجسمه ها و وسایل دکوری چشمگیر بین دو فضا استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

در چنین شرایطی قطعا طولانی ترین دیوار با دو بخش از فضاها مشترک خواهد شد. برای اینکه این دیوار بزرگ از یکنواختی خارج شود راه حل هایی وجود دارد. در صورتی که یک و دو نقطه کانونی فضا روی این دیوار قرار بگیرند کارتان ساده تر خواهد بود چون به دیوار پشت تلویزیون و محدوده اطراف شومینه را با ترفندهای دکوراسیون فضا می توان به زیباترین شکل تزئین کرد. اما اگر ماجرا برعکس باشد، باید به کمک رنگ و کاغذدیواری و یا ترکیب آنها، اتصال تابلو ها و وسایل تزئینی و کاربردی و همچنین قراردادن کمد ها و ویترین ها به داد این دیوار برسید.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

زماني که وسايل خود را در پذيرايي ال شکل مي چينيد احتمالا بعضي آيتم ها را به صورت شناور قرار مي دهيد. مثلا زماني که مبلمان خود را به ديوار تکيه داديد، يک صندلي يا تکه کوچکتر مبلمان را وسط پذيرايي و روبروي مبلمان چسبيده به ديوار قرار مي دهيد. اين کار به خودي خود کار مثبتي است و انجام آن توصيه مي شود اما حتما در نظر داشته باشيد که اطراف مبل و بطور کلي آيتم هاي شناور را خلوت کنيد تا رفت و آمد اطراف آنها به راحتي صورت بگيرد، در اينصورت جريان و پيوستگي دکوراسيون خانه بهم نمي خورد.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

اما اگر آشپزخانه بزرگي در اختيار داريد و ناهار و شام خود را در آن ميل مي کنيد، ديگر نيازي به اتاق غذاخوري نداريد. در اين صورت پلان و چيدمان پذيرايي ال شکل بايد به صورت ديگري تغيير کند. در انتهاي قسمت بلندتر پذيرايي L شکل، قرار دادن يک کتابخانه با قفسه هاي متعدد ايده جالبي است، کنار اين کتابخانه هم مي توانيد ميز و صندلي کوچکي براي نشستن بگذاريد. در سوي ديگر همين قسمت، مي توانيد مبلمان پذيرايي را قرار بدهيد که هر چه نزديک شومينه باشند بهتر است. تلويزيون هم در قسمت انتهاي هال قرار مي گيرد و که در صورت نصب قفسه هايي شناور اطراف آن، جلوه زيباتري پيدا مي کند.

هال های مربع شکل:

اگر اتاق مربع‌شكل‏تان پذيرايي منزل است، باز هم دو روش را مي‏توانيد براي چيدمان انتخاب كنيد؛ يكي اينكه مبلمان را در امتداد خطوط ديوار بچينيد و فضايي راحت، ساده و كلاسيك ايجاد كنيد يا اينكه مبلمان را به شكلي زاويه‏دار قرار دهيد تا فضايي خاص، متفاوت و مدرن ايجاد شود. گرچه ممكن است شكل دوم كمي عجيب و غيرمنتظره باشد اما براي كساني كه ذائقه مدرن دارند، بسيار جالب است.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

تصميم بگيريد كه مي‏خواهيد فضاي اتاق را كلاسيك بچينيد يا مدرن. چيدمان كلاسيك معمولا يك نقطه تقارن دارد. اين نقطه به حفظ تعادل در چيدمان كمك مي‌كند در حالي كه چيدمان مدرن لزوما به چنين نقطه تقارني احتياج ندارد. مبلمان‏هاي كلاسيك هم (فارغ از نوع طراحي‏شان) همين نقطه تقارن را دارند اما اگر نمي‏خواهيد مبلمان جديدي بخريد، دانستن اين نكته به چيدمان مبلمان قبلي‏تان كمك مي‌كند.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

 

ارتفاع سقف در نوع چيدمان تاثيرگذار است. اگر سقف اتاق مربع‏تان ارتفاع زيادي دارد، حسابي شانس آورده ايد و مي‏توانيد راحت‏تر با چيدمان كلاسيك آن را هماهنگ كنيد. در حالي كه براي سقف‏هاي كوتاه‏تر از حد معمول، چيدمان مدرن بهتر است. چيدمان مدرن در اتاق‌هاي مربعي كه سقف كوتاهي دارند، فضايي گرم و صميمي ايجاد مي‌كند.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

حالا يك نقطه كانوني براي مربع‏تان انتخاب كنيد. اين نقطه كانوني مي‏تواند تلويزيون، شومينه يا هر چيز ديگري باشد. يك فرش بزرگ مقابل آن نقطه كانوني پهن كنيد و كاناپه اصلي را روبه‏روي آن قرار دهيد. اگر فضاي اتاق اجازه مي‌دهد كاناپه را طوري بگذاريد كه سه متر با نقطه كانوني فاصله داشته باشد و به ديوار پشتي هم نچسبد. كاناپه‌هاي ديگر را هم به موازات اضلاع ديگر فرش بچينيد.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

خطوط در اتاق مربع بيشتر از اتاق‏هاي مستطيل به چشم مي‏آيند. براي شكستن اين فضا مي‏توانيد از يك ميز گرد استفاده كنيد. آن را در مركز فرش بگذاريد تا فضاي صميمي‏تر ايجاد شود. آباژورهاي زميني و روميزي را گرد انتخاب كنيد تا به نرم و سيال شدن فضا كمك كنند. همچنين مي‏توانيد از ظروف و لوازم تزييني دايره‏اي هم استفاده كنيد.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی

براي نشیمن های مربع بهتر است از رنگ‌هاي يك‌دست و هماهنگ استفاده كنيد. اين كار را به‌راحتي مي‏شود با انتخاب يك‌رنگ پايه و اصلي مبلمان يا حتي تابلوي روي ديوار انجام داد؛ مثلا تابلويي با گل‏هاي صورتي و قرمز را مي‏توانيد با كوسن‏هايي از همان رنگ براي مبلمان‏تان تهيه كنيد. يادتان باشد هرقدر تابلوي شما خطوط منحني و مدور داشته باشد، فضاي مربع اتاق را نرم‏تر کرده و حس حركت در فضا ايجاد مي‌كند.

دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی