چیدمان آشپزخانه

 

حتما بارها این جمله به گوشتان خورده است که آشپزخانه قلب خانه است.بالواقع باید بگوییم که همینطور است چرا که کدبانوی خانه ساعات زیادی از روز  را در آن مشغول به فعالیت بوده و این مکان ارتباط مستقیمی با تغذیه و سلامت اعضا خانواده دارد.لذا باید در دکوراسیون و نحوه چیدمان آن دقت فراوانی شود.

یک اشپزخانه نامتعادل میتواند بر روحیه و تعادل اعضای خانواده بخصوص کدبانوی منزل تاثیر مخربی دشاته باشد.پس بهتر است با کمی تامل و آموزش از نابسامانی و بهم ریختگی آن جلوگیری شود.در ادامه با بومچین همرا باشید تا شما را در داشتن یک آشپزخانه شیک،اصولی و متعادل یاری کند.

چیدمان آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه

 

در بحث چیدمان اشپزخانه دو مبحث مهم مطرح است.اول چیدمان مثلث کار آشپزخانه یعنی چیدمان گاز،سینک و یخچال و بعد چیدمان وسایل دیگر آشپزخانه نظیر ماکروفر،ظروف،صندلی و ...

چیدمان آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه

 

سه عنصر اصلی اشپزخانه که همان گاز و سینک ظرفشویی و یخچال است باید به نحوی در آشپزخانه قرار گیرند که موجب بیشترین بهره وری شوند و ضمن اینکه رفت و آمد بین این سه عنصر به آساسنی صورت میگیرد کارکرد یکی بر دیگیری تاثیر منفی نداشته باشد.حال بر اساس اینکه آشپزخانه به چه شکلی است به چیدمان این سه عنصر میپردازیم.

اگر آشپزخانه یک دیوار دارد سینک در وسط و گاز و یخچال در طرفین قرار میگیرند و باید سعی شود حداقل به اندازه چهار گام از هم فاصله داشته باشند.

اگر آشپزخانه به صورت دو دیوار روبروی هم هستند سینک ویخچال در یک طرف و گاز در طرف دیگر قرار میگیرد.فضای رفت و آمد در صورتی که یک نفر از آشپزخانه استفاده میکند حداقل 90 سانتی متر و برای دونفر حداقل 120 سانتی متر باشد.

در آشپزخانه های U شکل هر کدام از عناصر در یک ضلع قرار میگیرد و فاصله آنها باید بگونه ای باشد که رفت و آمد بین آنها بسادگی صورت گیرد.در آشپزخانه های L شکل یخچال وگازدر دو دیوار مجاور قرار میگیرند.

چیدمان آشپزخانه

بطور کلی مجموع طول بهینه برای مثلث کار 3600 الی 6700 سانتی متر میباشد.

 

نکاتی برای چیدمان اجزا آشپزخانه

دو قسمت کلی برای آشپزخانه در نظر بگیرید یک قسمت برای استفاده از پخت و پز و قسمت دیگر برای استفاده تمام اعضا خانواده.یخچال را در قسمت دوم و گاز را در قسمت اول قرار دهید.اگر فرزند کوچک ندارید ماکروفر را در ارتفاع 90 سانتی از کف زمین قرار دهید و در صورتی که فرزند خردسال دارید ارتفاع ماکروفر را کمی بیشتر در نظر بگیرید.

چیدمان آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه

 

میتوانید در اطراف اجاق گاز تعدادی طبقه یا شلف برای نگهداری ادویه جات قرار دهید تا در دسترس باشند.ضمن اینکه توجه کنید وسایلی که منظره جالبی ندارند مثل قابلمه ها را در دید قرار ندهید.حتی الامکان یخچال را داخل قاب کابینت قرار داده که بتوانید ازکابینت های بالای آن هم برای نگهداری وسایل آشپزخانه استفاده کنید.در غیر اینصوت بالای یخچال را خالی نگه دارید تا ضمن حفظ زیبایی به عمر مفید یخچال کمک کنید.

چیدمان آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه

اطراف سینک ظرفشویی را خالی نگه دارید و برای اسکاج و مایع ظرفشویی از ظرفهای مخصوص اینکار که به دیوار نصب میشوند استفاده نمایید.از سرکه سفید برای برق انداختن سینک ظرفشویی استفاده کنید.

از وسایل برقی کمتر استفاده نمایید و تا حد امکان از وسایل برقی چند کاربره استفاده نمایید.همچنین از هودهای دارای لوله به جای هودهای ذغالی که بیشتر جنبه تزیینی دارند استفاده نمایید.

دراستفاده از گازهای رومیزی مراقب باشید که شعله چون کمی بالاتر نسبت به گازهای دیگر است وسیله قابل اشتعال در اطراف آنها نباشد و فاصله مناسب را حفظ کنید.

چیدمان آشپزخانه

 

چیدمان آشپزخانه