نکات مربوط به خرید زمین

همیشه هنگام خرید زمین باید به نکاتی مهم توجه داشته باشیم که تضمینی است برای خریدمان و مانع از ضایع شدن حقمان یا کلاه رفتن سرمان میشود.در این مقاله به این نکات میپردازیم

  • نکات مهم حقوقی خرید زمین
  • نکات مربوط به نوشتن قولنامه
  • نکات مهم برای پیشگیری از کلاهبرداری هنگام خرید زمین
  •  

نکات خرید زمین

 

نکات مهم حقوقی خرید زمین

یکی ار تکات حقوقی مهم در هنگام خرید زمین توجه به مسئله مصادره زمین هاست.گاهی ممکن است زمین توسط یک ارگان یا نهاد دولتی یا نیمه دولتی مصادره شود و فروشندگان هیچ اطلاعاتی راجع به این موضوع در اختیار شما نگذارند.پس حتما این موضوع را بررسی کنید.همچنین دقت داشته باشید که زمین مورد نظر در محدوده طرح تفصلی قرار نداشته باشند لذا باید از طرح تفصیلی شهر مربوطه اطلاعات لازم را کسب کنید.

همچنین بعضی از زمین های کشاورزی سند رسمی ندارند و سند آنها بصورت سنتی تنظیم شده است.در این موارد از دفتر اسناد رسمی در مورد صحت سند استعلام بگیرید

 

نکات خرید زمین

 

نکات مربوط به نوشتن قولنامه

قولنامه در سه نسخه تنظیم میشود که یک نسخه آن نزد خریدار و یک نسخه آن نزد فروشنده و دیگری نزد بنگاه میماند.قولنامه یک سند رسمی محسوب نمیشود و سندی بعنوان اسناد رسمی در نظر گرفته میشود که به تایید دولت و نهاد های قضایی رسیده باشد.باید قبل از خرید زمین سند آن  را بررسی کنید و از کد رهگیری مربوطه استعلام بگیرید 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قولنامه همان سند ملک است. اما حقیقت آن است که قولنامه یک کاغذ معمولی است که جزو اسناد رسمی محسوب نمی‌شود. اسناد رسمی اسنادی هستند که به تأیید دولت و نهادهای قضایی رسیده باشند و از آنجایی که قولنامه توسط خریدار، فروشنده و مدیر بنگاه که افرادی عادی هستند، تنظیم می‌شود، در شمار اسناد رسمی محسوب نمی‌شوند.
قبل از انعقاد قولنامه بهتر است درباره‌ی نکات حقوقی و قوانین خرید زمین و مسکن اطلاعات اولیه‌ای داشته باشید تا احتمال بروز هرگونه مشکل بعدی به حداقل برسد. از آنجایی که معامله مرحله به مرحله انجام می‌شود، معمولاً برخی از مدارک و اسناد خریدار و فروشنده به عنوان ضمانت اجرایی نزد بنگاه به عنوان امانت قرار داده می‌شود. سند خرید زمین و یا مسکن را قبل از انعقاد قولنامه بررسی کنید و از کد رهگیری مربوطه استعلام کنید تا از آخرین وضعیت زمین آگاه شوید و اگر زمین یا ملک قرار است به چند نفر فروخته شود شما از آن مطلع گردید.

 

نکات خرید زمین

 

نکات مهم برای پیشگیری از کلاهبرداری هنگام خرید زمین

بسیاری از پرونده های کلاهبرداری مربوط به مشاورین املاکی میباشد که با نیت کلاهبرداری اقدام به گرفتن یک دفتر و کلاهبرداری از مردم کرده اند.لذا قبل از معامله دقت کنید که بنگاه مربوطه مجوز لازم از اتحادیه مشاورین املاک داشته باشد و بهتر است مدت زیادی در محل مشغول به کار بوده باشد تا با اطمینان بیشتر بتوانید وارد معامله شود.

  1. لازم است هنگام خرید زمین از هویت فروشنده کاملا مطمعن شوید و کارت ملی وی را دیده و تصویر آن را با خود شخص مطابقت دهید.همچنین مشخصات آن را با سند تطبیق دهید و این کار را بخاطر رودربایسی کنار نگذارید.
  2. در صورتی که فروشنده ادعا میکند وکالت بلاعزل دارد لازم است صحت آن را از دفتر خانه مربوطه جویا شوید.
  3. از فروشنده بخواهید تایید کد پستی 10 رقمی را از اداره پست بگیرد و همین تایید کد پستی مبنای تنظیم مبایعا نامه خواهد بود.
  4. قولنامه دستی را بعنوان مستندات معامله قلول نکنید و حتما قولنامه باید بصورت پرینت شده و همراه با کد رهگیری و هولوگرام دار باشد.
  5. بنگاه حق ندارد هزینه ای بابت کد رهگیری دریافت نماید و اینکار رایگان میباشد
  6. کد رهگیری بر اساس کد پستی ده‌رقمی و آدرس زمین یا ملک صادر می‌شود. در هنگام خرید زمین کد رهگیری صادر شده را از طریق “سامانه ثبت معاملات و املاک ایران” در این آدرس چک کنید http://www.iranamlaak.ir